HMS: Førstehjelpsanvisninger på HMS-datablad

Jan Greger Pedersen hms-archive@uib.no
Mon, 14 Apr 2003 14:27:07 +0200

Hei!
I mange år har jeg ergret meg over førstehjepsanvisningene på HMS-datablad når det gjelder påvirkning av diisocyanater.
Som kjent reagerer disse ganske spontant med vann og danner en fast, nesten uoppløselig hinne. Jeg har i friskt minne en maler som arbeidet med en polyuretanlakk. Han hadde liten tid for han skulle i bryllup, derfor gjorde han ikke ren hendene før han kastet seg i bilen og kjørte hjem og hoppet i badekaret. Resultat? Han satt med hendene under bordet i hele brylluppet!
Hva kan man så bruke som førstehjelp?
Etter min erfaring som tidligere malingkjemiker så er den beste måten å tørke av huden med tørkepapir eller fille, deretter bruke vannfri rensekrem etterfulgt av vaske med såpe og vann. Tungvint? Ja, men skal man få huden ren uten altfor store skader så er det vel ikke andre måter, eller?
Jeg tenker også på dersom man får diisocyanatprodukter i øynene!
Jeg sitter med et testskjema fra Prevo Research Laboratory foran meg som anbefaler bruk av Diphoterine også i slike tilfeller.
Er det noen som har meninger om saken?

Ha en god påske

Jan Greger Pedersen

Arkiv, deltakerliste og avmeldingsprosedyre finnes på
http://www.uib.no/isf/hms/hms.htm