ČeskáŠkola.cz web pro základní a střední školy
reklama
   Vyhledat :
    
   Rozšířené hledání
   Nápověda
Rubriky
 

Zprávy 

Školství 

Pedagogika 

Právní poradna 
ICT ve škole
Výuka 
Správa 
SIPVZ 
King
Aplikace 
Obsah 
Ostatní 

Učitelské listy 
Nové články e-mailem ]

Tiskové zprávy
·ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál
·Vyhlášena poosmé soutěž Zlatý erb
·Evropské peníze na podporu odborného školství

Další zprávy ] 
 



Celý článek ...


Diskuse ke článku

Přidej ke článku svůj názor (diskusní pravidla)


 Autor: Majestic12 (217.112.175.xxx)  Datum: 13. 1. 8:55
 Titulek: DEMOKRACIE!!!
Odebírat reakce:     
Odpovědět 

To je ta vaše demokracie!!

Nejlepší je metoda oko za oko a pěst za pěst! Kdybych byl otcem té dívky, asi by to ti HAJZLOVĚ NEVYDÝCHALI včetně vedení školy!!!!!!!!!

 

 Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx)  Datum: 13. 1. 11:13
 Titulek: Soukroma skola
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Zajimalo by mne, jaka soukroma skola (typ) to byla.

   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 14. 1. 11:11
 Titulek: Re: Soukroma skola
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Také si myslím, že podobné excesy by se měly publikovat s uvedením místa činu. Jak jinak pohnete s neschopností pedagogů a ředite školy?

 Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 13. 1. 14:49
 Titulek: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 

Každou chvíli se hovoří o vzrůstající agresivitě dětí, o šikaně. Odborníci formulují myšlenky, publicisté mají téma, politici vedou řeči ... a pořád kde nic, tu nic.
Kdejaký spratek má víc práv, než jeho oběť. Činitelé se ohánějí nejrůznějšími deklaracemi a očividně jim uniká, že kvůli pár blbečkům trpí ostatní děti. Zatím ještě jakž takž normální.
A přitom by stačila na školu jedna vlhká, studená, slabě osvětlená, páchnoucí místnost s lavicemi z neohoblovaných prken ...


   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 13. 1. 16:10
 Titulek: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Státní intenzivní politika karceru a rákosky?! Děkuji, nechci.

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 13. 1. 16:59
 Titulek: Re: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Nemějte obavy, pane Wagnere. Těmi blbečky jsem nemyslel učitele.

   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 14. 1. 10:56
 Titulek: Re: Re: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Nebral jsem to osobně , na druhou stranu znám řadu pedagogů i ředitelů, se kterými se setkaly i moje děti, kterým by pár facek pomohlo. Když jsem nedávno viděl jednoho informatika na ulici, jak se chová k žákům (možná i 18letým), kteří ráno půl hodiny před začátkem vyučování asi 200 metrů od školy za rohem kouřili, nebo když si vzpomenu na causu "lodiček s podpatky" (http://www.ceskaskola.cz/poradna/SubChild.asp?Qst=45725&Main;=78)...

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 16:24
 Titulek: Re: Re: Re: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Tomu rozumím, pane Wagnere. Vyfackovatelné plnoletce lze do školy vůbec nevpustit.
Jak ale pro normální děti zabezpečíme právo na normální prožití určitě třetiny denních aktivit?
Nemám pocit, že by se to moderní, vědecky pojaté pedagogice jakkoliv dařilo.


   Autor: Pavel Netusil (217.197.157.xxx)  Datum: 13. 1. 17:4
 Titulek: Re: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Ale neco na tom je.

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 13. 1. 17:0
 Titulek: Re: stále nic
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Tak tak - a v personalu skoly by krome reditele a ucitelu byl jeste nikoli nejaky pitomy psycholog, ale zcela obycejny profous, birici a kat.......

 Autor: Viktor Šiška (84.242.95.xxx)  Datum: 13. 1. 17:44
 Titulek: nechápu
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
No já nevím, ale toto se snad opravdu může dít jen na soukromé škole. Jak si může učitel dovolit odejít z hodiny 10 minut před zvoněním? Jak fungují dozory o přestávce? ...Když je nebaví výklad, házejí po něm šlupky a odpadky.... A to učiteli nevadí? nebo to nevidí? Nebo nechce vidět?

   Autor: Gigolo (80.188.160.xxx)  Datum: 19. 1. 12:46
 Titulek: Re: nechápu
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Školy se dělí na dobré a špatné. Nikoli na soukromé a státní to byste mohl vědět. Na škole kam jsem chodil já by se to stát nemohlo.

 Autor: Jiří Gawlas (85.160.74.xxx)  Datum: 13. 1. 18:46
 Titulek: I TO SE MŮŽE STÁT
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Před cca 5 lety jsem učil na jedné škole, kde jsem se stal třídním 5. třídy. Ve třídě byla "VIP" holčička, která byla dcerou místního velkopodnikatele. Tato "holčička" hodně trápila jinou holčičku, která byla ve třídě v roli outsidera. Škubala ji za vlasy, když šla, tak ji podkopla nohy, posmívala se jí a díky svému dominantnímu postavení ve skupině poštvala celou třídu proti této zakřiknuté holčičce. V tomto stavu jsem tedy převzal třídu. Maminka té šikanované dívenky mě prosila a plakala, abych zasáhl, že předchozí pí. učitelka třídní s tím nic neudělala. Neudělala s tím nic, dokonce jsem byl svědkem, že ta VIP dívka měla ve třídě takové slovo, že v tělocviku měnila v průběhu míčové hry pravidla a učitelka ji musela poslechnout. Ta paní učitelka si byla vědoma toho, že se jedná o dceru z bohaté rodiny, její tatínek sponzoroval naší školu, byl to kamarád našeho pana ředitele a chodil s ním na pivo. Navíc byla paní učitelka neaprobovaná, tudíž si nechtěla vyskakovat a přirozeně měla strach o své místo. Strach o místo jsem měl také, ale vzhledem k tomu, že jsem byl vychován v duchu, že nepravostem se nemá přihlížet a také proto, že mě nesmírně pobuřuje, když někdo ubližuje slabšímu, jsem nakonec zasáhl. Zavolal jsem si ji a pohrozil ji, že pokud nepřestane šikanovat svoji spolužačku, začnu šikanovat já ji. Vím, nebylo to předpisově učebnicově pedagogické, zato to bylo velmi účinné. Skončilo to tak, že mi maminka té "oběti" přišla do školy poděkovat, opět se slzami, tentokrát z vděčnosti. Pro mě osobně však celá událost happy-endem, jak asi čtenář tuší, neskončila. Tatínek-podnikatel si pozval na kobereček našeho pana ředitele a bylo mi odebráno třídnictví. K vykreslení osoby pana ředitele bych měl doplnit, že se děly na škole i jiné věci. Pan ředitel byl závislý na alkoholu, když jste něco chtěli vyřídit dopoledne, nikdo vám dveře neotevřel, přestože jste za dveřmi ředitelny slyšeli hlasitý smích nějaké společnosti. Pan ředitel se nám svým podřízeným "chlubil", že se diví, že když usnul opilý v městském parku s kabelou, ve které měl 40 tisíc Kč ze SRPŠ, nikdo mu ji nevzal. Nebo např. učitelé museli měnit na vysvědčení známky těm žákům, s jejichž rodiči pan ředitel pobýval v místních restauracích. Prostě pan ředitel přišel do kabinetu a oznámil vám, že tomu a tomu žákovi místo dvojky dáte jedničku a basta. To se stalo i v den, kdy se vysvědčení rozdávalo. Byly učitelky, které brečely, přesto se mu nevzepřely. Většina podřízených držela ústa, nakonec pan ředitel byl šikovný přes peníze a učitelé měli velice slušné osobní ohodnocení. Možná se mi někteří čtenáři budou divit, že se neobávám, že to tu třeba na české škole bude číst (nejsem tu pod nickem, ale pod vlastním jménem), pozná se a bude se chtít mstít. Toho se neobávám, věřím ve spravedlnost a věřím v "Boží mlýny". Nejsem naivní, myslím, že by se mělo říct tomu, kdo se chová jako zkorumpované opilecké prase, že je nemorální a przní děti. Hlavně tím, že si celá třída uvědomuje, že stačí mít bohatého tatínka a mohu si dělat, co chci. Ubližovat spolužákům a když se mi nebudou líbit známky, tak taťka zavolá do školy a učitel/ka se "zklidní" a bude po mém.

Vím, že škola nemůže zcela zabránit tomu, aby na škole vznikla šikana. Přesto učitel může a měl by zasáhnout. Zvláště třídní učitel na 1. st. má velkou moc. Děti mu důvěřují a učí ve své třídě takový počet hodin, že pokud opravdu chce, udělá kus práce a zabrání vzniku nejhoršího. Na 2. st. to je složitější. Přesto pokud by existovala kooperace mezi kantory, pokud by kantoři postupovali v jednotném duchu, určitě by spoustu případů odhalili a vyřešili. Na některých školách jsem se setkal s pštrosí politikou, na jiných s poctivou snahou problém řešit. Jaký je třídní, taková je třída, jaký je ředitel, takový je sbor. (bráno samozřejmě s velkou nadsázkou). Ryba smrdí od hlavy. Přeji všem svým kolegům, aby měli hlavu, která nesmrdí. Kdo hledá, ten najde.


   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 14. 1. 11:4
 Titulek: Re: I TO SE MŮŽE STÁT
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Je tam ten ředitel ještě?

   Autor: Jiří Gawlas (85.160.95.xxx)  Datum: 14. 1. 14:33
 Titulek: Re: Re: I TO SE MŮŽE STÁT
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Chvíli jsem hledal. Podle internetu ano.

   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 14. 1. 15:51
 Titulek: Re: Re: Re: I TO SE MŮŽE ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Chudáci děti! Nepráskl by Vám některý bývalý kolega, jestli je situace stále stejná?

 Autor: Radek Sárközi (62.177.67.xxx)  Datum: 13. 1. 21:34
 Titulek: ČR versus Finsko
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Není divné, že je mnohem pravděpodobnější, že budou vaše dítě ve škole šikanovat, než že mu pomohou získat vyšší vzdělání, než máte vy? V Čechách jsou tyto poměry 1:5 versus 1:8, ve Finsku 1:10 versus 1:2!

   Autor: Helena Duskova (213.19.38.xxx)  Datum: 14. 1. 11:23
 Titulek: Re: ČR versus Finsko
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

No, až bude mít celý národ vysokou školu, pak už nebude moc možností, jak získat vyšší vzdělání než rodiče, a poměr půjde ještě více k nule. Prostě mají ve Finsku moc málo lidí s vyšším vzděláním.

Navíc mě zaráží poměr pravděpodobnosti šikany, tak jak ho tu uvádíte. Poslední dobou se šikana pořád propírá v médiích, je to velmi "populární slovo". Takže děti, které většinou netuší, jaký je rozdíl mezi šikanou a "obyčejným" ublížením, pak do dotazníku označí jako šikanu i to, že mu Franta jednou podrazil nohy nebo že o ní Janička řekla, že je kráva a dvě další holky s tím souhlasí.

 Autor: matka a učitelka (85.160.0.xxx)  Datum: 13. 1. 22:48
 Titulek: soukromé školy jsou bohužel horší
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Ačkoli bývalo řečeno, že soukromé školy budou lepší, z mé zkušenosti jsou soukromé školy mnohem horší a žáci - o těch ani nemluvím - platí si, tak se učitelko snaž. Žákům se musely zlepšovat známky, protože rodiče by je tam příští rok nedali a přišli bychom o peníze, učitelka je musí naučit, i když seděli s nohama na stole a popíjeli pivo atd. Co myslíte? odešla učitelka, byla při konfliktu peskovaná ředitelstvím nevýchovně ona, ne žák. Horší žáky než na soukromé škole jsem fakt nezažila. Tak čemu se divíte? A šikana školami vládne víc a víc. Měly by ty školy, které ji vymýtily (existují vůbec?) napsat, jak to opravdu udělaly.

   Autor: Šárka (62.204.250.xxx)  Datum: 14. 1. 20:57
 Titulek: Re: soukromé školy jsou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Milá matko a učitelko, máte možná sama špatnou osobní zkušenost, ale co se vám na nějaké soukromé škole stalo, to tady přece nikdo netušíme, netušíme ani, jaká jste učitelka. Já osobně bych vám ale dala za 5 se všeobecného rozhledu. Kde jste vzala, že o peníze jde jen na soukromých školách? Přestaňte papouškovat, co vám kdo vložil do hlavy a zamyslete se-  o peníze (resp. o počet žáků) jde přece všem typům škol! Vždyť je to logické, ne? Nebo, jak si myslíte, že je financována škola, na které učíte?

Co to má ale společného s tématem- tedy, jak předpokládám, se šikanou? Proč je vůbec v článku zdůrazněno, že se vše odehrálo právě na soukromé škole? Na státní, nebo na církevní škole by se to snad nemohlo stát? O čem je ten článek?  O čem je  vůbec tahle diskuze? Pokud je o tom, že na soukromé školy chodí jenom rozmazlení grázlové a jejich rodiče (pochopitelně zlotřilí zbohatlíci na hranici zákona) terorizují nebohé bezmocné učitelky, tak sorry, že jsem sem nakoukla- je to ztráta času. A já si jenom gratuluju, že moje děti jsou vzdělávány na soukromé střední škole sebevědomými kantory, který jim sice nic nedarují, ale kteří si zároveň mohou dovolit otevřený, kamarádský přístup nejen ke studentům, ale i k jejich rodičům.

   Autor: matka a učitelka (85.160.21.xxx)  Datum: 15. 1. 10:40
 Titulek: Re: Re: soukromé školy jsou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Stejně nevyvrátíte můj názor, že jsou soukromé školy horší, i mé bývalé spolužačky, které na nich učí, jsou toho názoru. Hrozné děti, hrozní rodiče a jim podlézající vedení. Rodiče a žáci trpí dojmem, že za své peníze si mohou všechno dovolit, hlavně ne solidně pracovat. Za to, co však předvedou, by je na státní škole už dávno vyhodili. Možná ta, na níž studují vaše děti je výjimkou, která potvrzuje pravidlo - potom vám gratuluji. Ale já o takové konkrétně nevím. A už bych na takovou školu učit nešla, i když tam byl plat o něco vyšší. Moje neteř také takovou školu navštěvovala, byla to však jen "hra" na studium. Co si budeme povídat. Jsem dnes na státní škole, má to také své mouchy, ale jsem vcelku spokojená, já pán - ty pán a ne děvečka pro všechno, podléhající svévoli majitelů a vedení.

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 9:22
 Titulek: Re: Re: Re: soukromé školy ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Sousko ucitelko ty soukrome skoly nejsou horsi, ale jsou naopak kvalitnejsi, pac se snazi dynamicky prizpusobit pozadavkum zakazniku -

   Autor: Šárka (62.204.250.xxx)  Datum: 16. 1. 9:38
 Titulek: Re: Re: Re: soukromé školy ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Ach jo, no nic... já vám názor nevyvracím, na to nemám ani čas, ani chuť, ani k tomu nemám naštěstí důvod. Pokud máte takhle definitivně jasno ve všem, tak jsem ráda, že moje děti Vy neučíte.

Mně se jenom nelíbilo, že v článku bylo jaksi mimochodem(?) zdůrazněno, že se popisovaná hnusná šikana stala právě na soukromé škole, a že se od toho patřičným směrem ubírala i diskuze. Shodou okolností jedno moje dítě je díky svému vážnému zdravotnímu postižení ideálním objektem šikany, ale nikdy se s ní naštěstí nesetkalo, a to ani na prvním stupni, které obsolvovalo na vesnické malotřídce, ani nyní na soukromém osmiletém gymnáziu, které je podle vás plné hrozných dětí, hrozných rodičů i podlézavého vedení (mimochodem- opravdu krásná definice soukromé školy, jen co je pravda).

Mně prostě to spojení soukromé školy a šikany hned v první větě  připadalo pěkně (promyšleně) nefér- asi stejně, jako by bylo v seriózně se tvářícím článku o šikaně napsáno: "... do třídy vešla blonďatá učitelka a ..."

Jestlipak by diskuze poté byla plná fórů o blond učitelkách?

 Autor: Alena Magulová (85.71.116.xxx)  Datum: 14. 1. 19:52
 Titulek: Přicházím s troškou do mlýna
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
S názorem pana Gavlase souhlasím přesně do té míry, dokud líčí svůj zásah ve prospěch utlačované holčičky. Škoda jen, že svůj bezesporu nadějně rozjetý článek vzápětí zdevalvuje přihříváním své osobní polívčičky a foukáním bolístek uraženého podřízeného. Pozor! Netvrdím, že se vše nemohlo odehrávat tak, jak pan učitel popisuje, jenom si myslím, že problematické vztahy se zaměstnavatelem by měl řešit v bossingové sekci. Jinak mu přeji stálé tělesné a duševní zdraví!
Alena Magulová


   Autor: Jiří Gawlas (85.160.91.xxx)  Datum: 15. 1. 9:54
 Titulek: Re: Přicházím s troškou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Vážená paní Magulová, máte pravdu v tom, že jsem mohl ukončit svůj příspěvek v okamžiku, který jste naznačila. Jen se ptám, byla by to pravda celá? Nebyla. Když totiž přesně nepojmenujeme okolnosti a podmínky, za kterých patologické chování žáků vzniká, nevyřešíme příčinu a špatnosti budou pokračovat. Často si stěžujeme na chování žáků, často slýchávám, že jsou děti stále horší a horší. Ptám se ale, kdo je zkazil? Nejsou to náhodou dospělí? Kdo jim dává špatný příklad. Kde berou vzory? Co je podhoubím pro takové chování? Nebo se snad dítě rodí na svět s predispozicemi např. k šikaně? Tomu nevěřím. My dospělí jsme za to odpovědní (nejen učitelé, především rodiče, média). My nemáme nečinně přihlížet. Prošel jsem několik škol. Jaktože byly tak rozdílné? Copak jednu školu navštěvovali žáci geneticky horší než jinou školu? Ne, vždy bylo něco shnilého ve státě dánském....

   Autor: Janek Wagner (213.192.8.xxx)  Datum: 15. 1. 17:52
 Titulek: Re: Re: Přicházím s troškou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Jen pro odlehčení, na gymplu jsme psali sloh na téma: Jaká je dnešní mládež? Mé motto bylo: Jak jste si nás vychovali! Ale je norské přísloví: Dobré děti se vychovávají samy.

Faktem je, že v řadě případů jedinec nemá mnoho sebedůvěry, sil a možností. Doporučuji ale v sobotních LN rozhovor se Stanislavem Pencem "Paroubek? To je velice smutnej příběh", viz http://lidovky.zpravy.cz/hledej.asp?search=paroubek+penc&hledej.x;=24&hledej.y;=0


   Autor: Jiří Gawlas (213.194.238.xxx)  Datum: 16. 1. 9:40
 Titulek: Re: Přicházím s troškou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Cituji: "že problematické vztahy se zaměstnavatelem by měl řešit v bossingové sekci"

Pro uvedení na pravou míru - na této škole dávno nepracuji, tohle téma jsem otevřel díky článku o šikaně na české škole, které ve mně vyvolalo vzpomínky.

Jinak jsem ještě zažil druhý případ šikany, stal se ještě dříve na jiné škole. I tam bylo příčinou selhání lidského činitele - třídní učitelky, která to přehlížela a nechala gradovat do smutného konce. Byl jsem toho osobním svědkem. Myslím, že by třídní učitelé měli k tomuto problému přistupovat jako k otázce své cti a prestiže. Nedovolit za žádnou cenu to, aby nějaký žák parazitoval na úkor jiné lidské bytosti. Šikana je hnus, odporný hnus, který se musí potírat. Kdo začne smlouvat se zlem a relativizovat zlo, může se dočkat špatných konců. My kantoři jsme povoláni k tomu se tím zabývat, mnohdy jsme tím jediným člověkem, u kterého může najít trpící dítě pomoc. Ne vždy má zastání a pochopení ve své rodině.


   Autor: Zdeněk Brom (80.188.160.xxx)  Datum: 16. 1. 14:2
 Titulek: Re: Re: Přicházím s troškou ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

     Vážený pane Gawlasi,

dovolil bych si Vám navrhnout zapomenout tentokrát na naše neshody.

Vedete zajímavou řeč na aktuální téma. Popisované příklady jsou zajímavé a je dobře, že jste je popsal celé. Máte nějaké návrhy, jak by škola mohla postupovat společně proti šikaně?

                                    Zdeněk Brom

 

 

 

   Autor: Jiří Gawlas (85.160.75.xxx)  Datum: 16. 1. 17:16
 Titulek: Re: Re: Re: Přicházím s ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
"Máte nějaké návrhy, jak by škola mohla postupovat společně proti šikaně?"

Vážený pane Brome, tak na tuhle otázku asi nic objevného nezplodím. Vědecky jsem se tím nezabýval. Troufám si říct, že i moje maminka, ač má jen základní vzdělání, by šikanu odhalila a následně potírala. Jde o to, jestli má člověk ve svém srdci místo pro ty, kterým se děje bezpráví. Pokud máte smysl pro spravedlnost, pokud nejste špatný člověk, nemůžete se jen tak lhostejně koukat na podobné případy v situaci, kdy se odehrávají před Vaším zrakem. Proto jsem už někde dříve v diskusi psal o tom, že u učitele kromě odbornosti hraje obrovskou roli faktor lidský. Na to se v poslední době hodně zapomíná. Prý je "jiná doba", prý nemám být "idealista", prý mám "zapomenout na Komenského", prý mi "ujel vlak" - tohle jsou mimochodem slova toho popisovaného pana ředitele, se kterým jsem vedl bouřlivé polemiky po mém zásahu v inkriminované třídě.

Obecně radit těžko, v případech, které jsem popisoval, by jediným řešením bylo odstranění takového ředitele z funkce. Nepatřil do školy. Jinde ano. Byl velice zábavný, vtipný, společenský, ovšem výchovu packal, jak mohl. U druhého případu bych z pozice ředitele školy domluvil kantorce, aby problém řešila. Pokud by šikanu neřešila, tak by asi nezbývalo nic jiného, než zasáhnout personálně. Škatule, hejbejte se. Buď přeřadit žáky do jiné třídy. Nebo učitelku. U těch žáků by měl odejít ze třídy agresor. Nechápu, proč by měla ustupovat oběť. Vím, že i často rodiče oběti žádají přeložení, nejraději na úplně jinou školu. To je špatně, ať odejde agresor. Co to je za spravedlnost, když pachatel stále slaví triumfy!

V situaci, kterou jsem jako třídní učitel řešil (případ č. 1), jsem postupoval tak, že kromě zpacifikování té VIP dívky, jsem pomohl zvýšit statut té oběti ve třídě. Prostě jsem dělali soutěže, u nichž jsem věděl, že bude úspěšná. Postupně jsem polaritu i popularitu obou dívek srovnal. Je to každodenní mravenčí práce. Je to i gestech, mimice, atd, atd. Těžko se to popisuje. Když máte vůli to udělat, jde to tak nějak samo.

Vaše otázka zněla, jak by mohla škola společně postupovat proti šikaně. Máte v otázce to kolektivní hledisko. Asi neobjevím nic nového, když napíšu, že by měl třídní učitel spolupracovat s ostatními učiteli příslušné třídy. Měli by mít stejnou taktiku. Jakou, to jsem už naznačil. Na 1. st. je odpovědnost v rukách třídního učitele. No a vedení školy tvoří klima a podmínky, za kterých se vše odehrává. To zn. že netrestá toho kantora, který problém odhalí a řeší, ale naopak toho, který je lhostejný a nečestný. V případě nutnosti vedení školy samo aktivně do procesu zasahuje. Obecně se těžko radí. Případ od případu je jiný. Když mi pošlete konkrétní případ, napíšu víc.


   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 17:34
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Přicházím ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Jde o to, jestli má člověk ve svém srdci místo pro ty, kterým se děje bezpráví. Pokud máte smysl pro spravedlnost, pokud nejste špatný člověk, nemůžete se jen tak lhostejně koukat na podobné případy v situaci, kdy se odehrávají před Vaším zrakem.
... u učitele kromě odbornosti hraje obrovskou roli faktor lidský.

Promiňte pane Gawlasi, ale povinnost a schopnost řešit mimo jiné i šikanu přece nazávisí na kvalitě charakteru učitele.
To je předmětem odbornosti každého pedagoga !!!


   Autor: Jiří Gawlas (85.160.121.xxx)  Datum: 16. 1. 17:58
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Přicházím ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Cituji: "To je předmětem odbornosti každého pedagoga !!!"

Kéž by tomu tak bylo, pane Blaho, kéž by si to každý kantor takhle uvědomoval jako Vy. Bohužel jsem byl svědkem i jiného přístupu ke své vlastní profesi.


   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 18:17
 Titulek: odbornost
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Nejen každý kantor, pane Gawlasi, a nejen každá kantorka.
A co takhle i ředitelství škol, zřizovatelé, ministerstvo, pedagogické fakulty, politici ...


   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 17:34
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Přicházím ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
To s tim reditelem mate tezke pane Gawlasi - pac pokud ten reditel jak pisete, dokazal sehnat sponzora, penize, tak je proste dobry manager a pravdepodobne clovek na svem miste - jeho dcera asi nikoli - nechci byt oberprevit, ale co takhle preci jen obeti poradit, aby vylakala agresora pod tu Tatrovku???? I z pana arogantniho oberpodnikavece by razem ve vterine byl zlomeny clovek, a hotovy beranek - a VIP dceruska???? Natocte si film Vyssi princip, a prehrajte si desetkrat ty zaverecnou rec pana profesora..........a k te obeti......copa asi delal jeji tatinek???? Nevalel se nekde absolutne vozralej bez zajmu o dcerusku????

   Autor: Jiří Gawlas (85.160.121.xxx)  Datum: 16. 1. 18:10
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Přicházím ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Cituji: "pac pokud ten reditel jak pisete, dokazal sehnat sponzora, penize, tak je proste dobry manager a pravdepodobne clovek na svem miste"

Škola není továrna, v tom je to jiné. Ředitel nemůže být jen dobrý manažer, měl by mít stále na paměti, co je to škola a k čemu slouží. Víte existují ředitelé, kteří jsou profíci jak v oblasti manažerské, tak i v oblasti pedagogické. Naštěstí. A o tom to je......


   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 18:32
 Titulek: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
No to je právě ten problém, pane Gawlasi, co že to je, ta škola. Co je jejím smyslem?
Trvám na tom (viz. titulek), že ředitel/ka školy musí být především špičkovým učitelem.
Na takové prkotiny, jako je schánění peněz, hlídání zedníků, poklonkování úředníkům atd. má mít lidi.


   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 17. 1. 8:5
 Titulek: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Pane Blaho pokud bych provedl analogii toho Vaseho vyroku, tak by reditel stavebni firmy musel byt spickovy zednik, reditel nemocnice spickovy lekar, reditel automobilky - ooooo hruzo spickovy co???? Mimochodem, shaneni penez neni adekvatni poklonkovani urednikum, pac tato cinnost by VUBEC nemela existovat a zedniky by take nemel hlidat, tam je to o prevzeti prace, a ten vysledny efekt by preci jenom zkontrolovat mel, pac za skolu je odpovedny........

   Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx)  Datum: 17. 1. 9:53
 Titulek: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Znate Sira Franka Lampla? Zacal jako polir na stavbe a skoncil jako reditel (ted nevim presne * spravni rady?).
Ten clovek pritom mluvi dost rozumne.

Bil Gates byl taky "delnik" - programator a rekl bych, ze hodne takovych vyznacnych lidi nez dosli na "svuj" post proslo svym oborem od zakladu. Ono dnes je a razi se, ze "kazdy" reditel (myslim podniku)je hlavne managor a jak to vypada? Je to poznat?


   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 17. 1. 11:41
 Titulek: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Znate Sira Franka Lampla? Zacal jako polir na stavbe a skoncil jako reditel (ted nevim presne * spravni rady?).
Ten clovek pritom mluvi dost rozumne.

To je mozne, ale Vy argumentujete nerozumne. Pa problem byl, zda je PODMINKOU, aby reditel skoly byl spickovy ucitel - myslite, ze nutnou podminklou pro vykonavani profese dejme tomu presidenta financni instituce je zacinat jako polir na stavbe?????

Ono dnes je a razi se, ze "kazdy" reditel (myslim podniku)je hlavne managor a jak to vypada? Je to poznat?

No, to je prave ten pruser, ze pri neexistenci vzdelavaciho trhu to nepoznate, a v podstate ani k nicemu neni - stejne tak neslo v centralne planovane ekonomice rozpoznat, zda reditel fabriky je managor ci nikoli.........

   Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx)  Datum: 17. 1. 11:50
 Titulek: Re: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Me tam vypadlo reditel STAVEBNI firmy (jedne z nejvetsich na svete), jiste nemusi byt financnik stavebnikem, ale myslim, ze reditel podniku by mel obor podnikani znat. Nemusi byt mistr sveta v nahazovani maltou, to jiste ne, jako reditel skoly nemusi byt druhy Komensky, ale znalost prostredi je vyhodou.

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 17. 1. 10:8
 Titulek: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Ta analogie by, pane Parabellum, fungovala pouze v případě, že smyslem školy je prvotně uživit jejího majitele, a druhotně dát obživu profesím uplatnitelným ve školství. Jde o to co ředitel školy garantuje především.
Nepropadejte však beznaději. Nejste jediný, který setrvává v tak hlubokém omylu.


   Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx)  Datum: 17. 1. 10:28
 Titulek: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Klidne mu rikejte Visnovsky

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 17. 1. 11:46
 Titulek: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Pane Blaho pokud se mame hnout kupredu, tak skola musi nabizet VZDELAVACI SLUZBY NA TRHU VZDELAVANI, nebot zkusenost rika, ze pouze trzni prostredi je motivacni, a muze vest smerem k vyssi kvalite a konkurenceschopnosti v makroprostoru......a samozrejme pro uspesne uplatneni se na trhu, musi v cele subjektu stat predevsim schopny MANAZER.......v omylu setrvavate Vy, pac neuvazujete, ze cilovy stav by mel byt prave prostredi fungujiciho trhu se vzdelanim.

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 17. 1. 12:31
 Titulek: Re: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

To je právě ten problém. Vy jste manažér, pane, Vy vidíte panorámata makroprostoru. Já jsem učitel a vidím rozbitý nos (eklegantní návrat k tématu). Zeptejte se toho děcka, co ho zajímá víc.

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 17. 1. 17:16
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
No, priznam se, ze ten vyraz makroprostor tak tim jsem mel na ranim zrni s ovocem a orisky konkurenceschopnost CR v mezinarodnim meritku.......A verte tomu, ze kdyz si decko bude moci vybrat mezi vodnim piskovistem a PC, vyhraje druha moznost, i za cenu nejakeho rozbiteho nosu.........

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 17. 1. 17:53
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
No nevím, nevím, pane Parabellum. Nemohu se zbavit dojmu, že dnes šikana vstupuje do věkových kategorií, kdy stav vlastního nosu je prvořadý.
(jinak, je to tady fajn forbína)


   Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx)  Datum: 17. 1. 13:29
 Titulek: Re: Re: Re: Re: naivka
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Teoreticky vzato, nestacilo by funkcni vzdelavani? Je cilem vzdelavaci soustavy trh?

 Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 9:26
 Titulek: Jestli mohu seriozni prispevek
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Ty pripady, ktere byly popsany vyse vlastne ani mezi opravdovou sikanu nespadaji - sikana se vzdy deje plosne v urcitem prostredi, mezi skupinami lidi - na vojne tukani x stari, na intrech prvaci x tretaci.......rekl bych ze opravdova sikana vyse uvedenymi pozorovateli nebyla ve skutecnosti zaznamenana, alespon ne v tech opravdu nebezpecnych formach..........ona se titiz zridkakdy provozuje v ucebnach......

   Autor: Jiří Gawlas (213.194.238.xxx)  Datum: 16. 1. 9:52
 Titulek: Re: Jestli mohu seriozni ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
"rekl bych ze opravdova sikana vyse uvedenymi pozorovateli nebyla ve skutecnosti zaznamenana, alespon ne v tech opravdu nebezpecnych formach..........ona se titiz zridkakdy provozuje v ucebnach..."

Ano, pane Visnovsky, často se za šikanu považuje běžné vzájemné oťukávání dvou lidí. To by byl druhý extrém. Nerozlišovat podstatné od nepodstatného. Taky proto jsem napsal, že jsem se setkal s opravdovou šikanou pouze dvakrát za svoji profesní kariéru (16 let praxe), což myslím dostatečně dokumentuje, že situaci nevidím hystericky. Ty případy, které jsem popsal, byly o dětech, které už byly na hraně, šlo o děti, které opravdu trpěly. Jen tak pro dokreslení. Zasáhl byste v případě, že byste dlouhodobě pozoroval, že agresor bije po dobu mnoha měsíců svého spolužáka tak, že má na těle podlitiny, že před vchodem do školy zvrací a má třesavku? Co byste udělal její třídní učitelce, která přestože to ví, nezasáhne, protože nechce mít problémy a nechce si pálit prsty?


   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 13:55
 Titulek: Re: Re: Jestli mohu seriozni ....
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Zasáhl byste v případě, že byste dlouhodobě pozoroval, že agresor bije po dobu mnoha měsíců svého spolužáka tak, že má na těle podlitiny, že před vchodem do školy zvrací a má třesavku? Co byste udělal její třídní učitelce, která přestože to ví, nezasáhne, protože nechce mít problémy a nechce si pálit prsty?

Pane Gawlasi ja se to pokusim rozdelit na dva pripady:

1)  Agresor chodi o dve tridy vyse.

Tam obet prakticky nema sanci, a co je horsi, tak je vysoce pravdepodobne, ze za par let bude tento agresor, a bude sikanovat mladsi - tady je vhodne zasahnout.

2)  Agresor je ze stejne tridy.

Pokusit se to resit na obe strany. To znamena nikoli jen a pouze pacifikovat agresora, ale pokusit se ucinit obet mene bezbrannou - je zajimjave, ze toto se v diskusi vubec neobjevilo.......

Mimochodem, znam pripad (stary pres ctvrt stoleti, ze sousedka denne zbila sveho spoluzaka, a sebrala mu svacinu - ten spoluzak se jmenoval Roman Kracik - pokud Vam to nic nerekne, zkuste to jmeno vygooglovat......

 

 Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 13:58
 Titulek: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 

Dětem je třeba opakovaně říkat, že ti, kteří rádi ubližují jiným, jsou
- zbabělí
- zamindrákovaní
- slabí, hloupí
- bez špetky sebevědomí
a to takovou měrou, že by nám jich mělo být v podstatě líto.
Platí to i o dospělých obecně a o rodičích a učitelích pak zvlášť.
O politicích, úřednících, nadřízených, partnerech a partnerkách ani nemluvě.


   Autor: Zdeněk Brom (80.188.160.xxx)  Datum: 16. 1. 14:5
 Titulek: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

To sice není špatný nápad, ale mám dojem, že ten pocit moci, který agresor má, je velmi silný a opojný, takže přehluší Vámi zmiňovaná slova.

 

                                                       Zdeněk Brom

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 14:36
 Titulek: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Pane Brome ja bych tem agresorum vtloukal do hlavy neco jineho - znate film Vyssi princip??? Kriminalni pripad "Unambober" mel take neco do sebe - slaby-silny je vec pocitu - i ten nejsilnejsi rvac je naprosto bezmocny, napriklad pokud se slepe rozbehne za obeti, pres ulici, po ktere zrovna jede hasicska Tatra s rozsvicenymi majaky........

   Autor: Parabellum (213.180.39.xxx)  Datum: 16. 1. 14:38
 Titulek: Re: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Chtel jsem napsat "Unambomber" - dost by mne desilo, kdybych nekomu ublizil, a dotycny si udela hulcicku do notysku.....

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 14:41
 Titulek: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Pardon, neobracím se k násilníkům, ale k obětem. Děti musejí vědět, že jim ubližují politování hodní ubožáci.

   Autor: Zdeněk Brom (80.188.160.xxx)  Datum: 16. 1. 15:17
 Titulek: Re: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Plně souhlasím. Vámi navržený způsob se mi velmi líbí, ale v konkrétních případech, které nyní znám, moc nepomáhal.  Rána pěstí bolí stejně od "násilníka" jako od "násilníka ubožáka".

                                                          Zdeněk Brom

 

 

   Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx)  Datum: 16. 1. 16:3
 Titulek: Re: Re: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 
Na těle bezesporu, na duši pak, pane Brome, třeba ne.
Jde o to, co se hojí lépe, a jestli vůbec.


   Autor: Zdeněk Brom (80.188.160.xxx)  Datum: 19. 1. 15:4
 Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: chudáčci
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
 

Možná ano, možná ne - třeba. Snad asi nejlepší je vytvářet ve škole prostředí, kde se takové věci nevyskytují. Pak je to tutovka.

                                 Zdeněk Brom

 Autor: Gigolo (80.188.160.xxx)  Datum: 19. 1. 13:9
 Titulek: Vyjmul bych jim zuby
Odebírat reakce:     
Odpovědět 
Dostali by pres drzku az by se z toho nevzpamatovali! Na zakladce jsem byl dvakrat sikanovan tak vim jaky to je. Vzdycky kdyz jdu kolem ty socialisticky budovy tak byt veku pokrocilyho musim ventilovat svuj vztek a plivnout na ni. Pochopitelne nikdo z ucitelu nic nevidel. Na ty skole kam jsem chodil, bylo nasili uplne samozrejma vec. Diky Bohu(ano ten s tim velkym B) ze jiz tam neni ta pidlooka reditelka karieristka.
Po tom co jsem zacal chodit soukromou stredni tak vse se razem zmenilo. Nevim cim to je ale diky tomu ze byla skola skoukroma, tak se do ni nedostali agresivni zivly. Vztahy ve tride byly vyborne a skola se snazila udrzet kvalitu sve vyuky. Zrizovatel chodil po chodbach jak ras a hlidal ucitele, chodil na hodiny atd.



Přidej ke článku svůj názor




  E-mail:



 


Co s článkem?
·Tisknout
·Přidat názor ke článku
·Poslat e-mailem
vaše jméno:

váš e-mail:

e-mail adresáta: 

poslat: 

komentář:


Aktuální články
·Inspirace body-artem
Lidské tělo a jeho části jsou pro děti předškolníh...
·Portál veřejné správy nabízí zdarma problematické eLearningové kurzy
Na Portálu veřejné správy jsou od počátku letošníh...
·Repasované počítače v roce 2006: levná alternativa pro každou školu a její kritika 2.
K předchozím článkům o repasovaných počítačích se ...
·Tvorba ŠVP na málotřídních školách - charakteristika školy
Školní vzdělávací program má svou danou strukturu,...
·Věda a zábava na Nově?
Za dobu existence televize Nova se mi stalo tento ...
·MŠMT: Více míst na gymnáziích
Navýšení počtů přijímaných na gymnázia, přesněji ř...
·Abstraktní umění v mateřské škole
I nejmenší děti někdy cítí potřebu vyjádřit své po...
·Další programovací jazyk: LISP
Ve třetím dílu našeho seriálu se podíváme na léty ...

Nejčtenější články za týden
· Ve jménu boha Amámtama!
· Výstupní hodnocení žáka a Google aneb Hlavně neuškodit?!
· Proč se neustále mění blankety vysvědčení?
· Věda a zábava na Nově?
· MŠMT: Více míst na gymnáziích



Největší diskuse

·Ve jménu boha Amámtama!
   77 příspěvků
·Post-moderní reforma školství v ČESKU jako příležitost pro (všeho)schopné 2.
   73 příspěvků
·Repasované počítače v roce 2006: levná alternativa pro každou školu a její kritika
   59 příspěvků
·Školní šikanování z různých stran
   58 příspěvků
·Big Brother na liberecké základce aneb co se v mládí naučíš...
   53 příspěvků

Zmeškali jste den?
Posledních sedm dní
    Po Út St Čt So Ne
5.
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          
6.
7.
8.
9.
Předchozích měsíc.  Únor 2006  V dalších měsících nejsou žádné články.

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
© 2005 CP Books, a.s.
Technický kontakt: Michal Kwolek
Šéfredaktor: Vít Šebor
Všechna práva vyhrazena
Tento server dodržuje právní předpisy o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
reklama