Připustí stát degradaci učitelského vzdělávání na středoškolskou úroveň?
Návrh novely zákona, který by umožnil působení pouze středoškolsky vzdělaných učitelů jako plně kvalifikovaných v základních školách, je zcela nepřijatelný. Tento návrh představuje nebezpečný útok na kvalitu vzdělanosti.
Stanovisko k připravované novele Zákona o pedagogických pracovnících
Celý článek ...
Přidej ke článku svůj názor
Autor: Zdeněk NUTZ Datum: 4. 7. 11:7 Titulek: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Vážená paní! S většinou Vašich názorů bohužel nemohu souhlasit. 1. Kde berete tu jistotu, že vystudovaný učitel splňuje všechny ty nároky, o kterých píšete. 2. Ve školství dnes pracuje velké množství učitelů s velkým "U", kteří učí již mnoho let, jejich práce je na velmi vysoké úrovni, ale nemají VŠ. Není žádný důvod, proč je ze školství vyhánět ! 3. Současný zákon, pokud nedojte k jeho novelizaci, je nenaplnitelný, protože jednoduše řečeno – není kde brát. 4. V pravomoci ředitele školy by měla být možnost výběru, koho před děti postaví. Zodpovídá se z toho svým kolegům, rodičům, školské radě, zřizovateli a svému svědomí – to si myslím úplně postačuje. Nevidím žádný důvod, proč mu nařizovat zákonem, že musí někoho propustit! A nakonec ještě ruku na srdce, neberte to prosím nijak osobně. Opravdu si myslíte, že někteří vystudovaní učitelé opouštějí fakultu připraveni splňovat ty krásné myšlenky, o kterých píšete? Mám bohužel poněkud jiné zkušenosti. Kdybych byl ředitel školy, a bylo by to možné, určitě by byla spousta reklamací !
Autor: M. Frolík Datum: 4. 7. 12:44 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Žádné vzdělání Vám samo o sobě nikdy nezaručí kvalitu práce. Každopádně je ale určitým předpokladem, že to tak může být. K Vašim jednotlivým bodům:
1. Jistotu nemáte nikdy. Dohnáno do absurdna - kde berete jistotu, že středoškolák ty nároky splňuje? Proč tedy požadovat maturitu? Nestačil by pak výuční list, případně absolvování deváté třídy? (případně u talentovaných jedinců osmička, co říkáte? )
2. Ve školství rovněž pracuje mnoho učitelů s malým "u", kteří vzdělání nemají a přesto existuje důvod, proč učí. Jsou totiž pro školu podstatně levnější než aprobovaný výpočetkář nebo jazykář.
3. Není kde brát, protože nic neláká mladé absolventy jít učit na ZŠ. Je potřeba jim nabídnout takové podmínky, aby to pro ně lákavé bylo. K tomu jsou zapotřebí finance, které do školství patří. To nevyřeší snížení požadavků na vzdělání učitelů, právě naopak - "levná pracovní síla" povede k tlaku na nižší mzdy i u aprobovaných učitelů a tím i k jejich odchodu ze školství.
4. Nechci Vám brát iluze, ale spousta obcí upřednostní ředitele školy, který jim ušetří finance a zaměstná středoškoláky, před řediteli, kterým bude záležet na kvalitě vzdělání a aprobovanosti pedag.sboru (což je pochopitelně finančně náročnější)
Autor: Parabellum Datum: 4. 7. 15:22 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Tady je zarazejici jina vec - pokud ve velkem procentu pripadu je stredoskolsky vzdelany clovek dobrym ucitelem (muze byt realita, a to pomerne casta), tak je neco ve velkem neporadku s pedagogickymi fakultami jako takovymi...
Autor: Zdeněk NUTZ Datum: 4. 7. 21:13 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Já myslím, že nejenom s pedagogickými. Mě například napadá, co kdyby někdo zveřejnil, nějaká známá firma, kolik v jejich vedení pracuje středoškoláků na místech, která jsou vnímána jako jednoznačně vysokoškolská. Škoda, že se do naší diskuze nezapojí někdo z podnikatelské sféry a neřekne nám, jak to vlastně je. Opravdu je v současnosti VŠ diplom, v době kdy jsme se vrhli na kvantitu, místo na kvalitu, ještě to co býval? Není právě požadavek současného zákona o povinném vzdělání učitelů tak trochu proti podstatě samé ? Poslouchám názory těch, které už zákon donutil si VŠ dodatečně vystudovat a to by jste slyšeli věci. Kdo vůbec a jak sleduje kvalitu výuky na VŠ ? Nepovinné přednášky, možnost studovat v pohodě dvě i více škol zároveň, systém - hlavně že prolezu, copak to okolo sebe nevidíte ? Osobně to celé vnímám jako velký kolotoč pěněz. Menzy, koleje, priváty, atd atd... hlavně se pochlubit s počtem vystudovaných. Ti dobří stejně utečou za hranice. Nikoho moc nezajímá, jestli pro studovaný obor najde uplatnění atd. A vůbec už končím asi jsem trochu mimo téma... Mě vlastně vůbec nenapadá srovnání, v jakém oboru, mimo školství by se podobný požadavek mohl uplatnit. Nějak mě ta ironie nakonec ne a ne napadnout. Tak třeba taková zodpovědnost strojvedoucího. Jsem pro zákon - nákladní vlaky - výuční list, osobní vlaky - maturita, rychlíky a spěšné vlaky pouze VŠ a to prosím pouze železniční. A máme vystaráno.
Autor: Netusil Datum: 5. 7. 0:15 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Rad mlatite statistikou, tak laskave predhodte nejaka relevantni cisla o poctu uspesnych ucitelu-stredoskolaku, jinak si to strcte do riti mestaku.
Autor: Inka Andrlová Datum: 2. 8. 9:32 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Připojuji se ke kritice článku.Učím 21 let bez VŠ a má profese je mi vším.Mám velké štěstí, že moji práci paní ředitelka uznává .Před deseti lety jsem začala dálkově studovat, ale musela jsem z rod. důvodů školu ukončit.Zůstala jsem sama s malým dítětem a školu nešlo z fin. ani čas. důvodů zvládnout.Ráda bych si doplnila kvalifikaci, ale nedaří se mi již projít přij. řízením na VŠ. Nemám známosti a nehraji v požadované kvalitě na klavír.A nejsem jediná.Každý rok podstupují desítky učitelek ponižující př. pohovory.Nehraješ bravurně na klavír?Tak nemůžeš být dobrou učitelkou na 1.stupni ZŠ.Zarážející je, že se ještě nikdo nad tím nezamyslel a zažité talent. zkoušky z HV nezrušil.
Autor: Dagmar Bínková Datum: 14. 8. 0:1 Titulek: Re: Nesouhlas Odebírat reakce: Odpovědět
Já jsem zůstala sama se dvěma dětmi, dluhy po bývalém manželovi a strachem, že mě možná přijde zabít, a VŠ jsem vystudovala. Ono to chce jen trochu chtít, nelze si připouštět, že něco nejde. A přijímací řízení mi ponižující nepřipadá.
Autor: Milan Šrámek Datum: 4. 7. 12:15 Titulek: Úpadek už nastal … Odebírat reakce: Odpovědět
… a je dlouhodobý. Ale pojďme na začátek. Nedivím se lidem, žijícím v prostředí měřené inteligence, že každou jednorozměrnou ochytřující míru chtějí zaznamenat. Označit výrobek značkou kvality se dnes snaží „kde kdo“. Mírou bývá trvanlivost, jedinečné složení, originalita, váha, nekaloričnost … Jenže každý obal má jen omezenou velikost a tak na něm výrobci uvádějí spíše jen to co činí výrobek „skvělým“ v očích spotřebitele. Nedivím se všem docentům že se dívají na kvalitu učitele svýma očima, očima jejíž měrnou jednotkou je abstraktní znalost. Prokáže-li znalosti v kombinacích, pak mu dáme „kredit“. Zatím nevím o žádném akreditovaném VŠ programu a lidech okolo něm, kteří by dokázali hodnotit skutečné dovednosti – alias kompetence, natož je u budoucích učitelů rozvíjet. Zřejmě to záleží na hodnotitelích, zda mají vypěstovanou pozornost k více jevům, než jsou jen verbalizované znalosti. Právě to, nedává záruku otitulovaným osobám, že mají kompetence pro práci zvanou „výchova a vzdělání osobnosti“. Jestliže nahlédnu slovíčko „degradace“ ve slovníku cizích slov, pak se asi dočtu, že má vystihovat snížení úrovně nějaké kvality, či narušení potřebných vlastností až k zániku původní předurčenosti. Dívám se na celu věc tak, že k degradaci už dlouhodobě došlo tím, že jsme osvědčovali domnělou kvalitu učitelů očima lidí, kteří nevyužívali jejich „odborné úrovně“. Jen ji ohodnotili na základě toho, co už dnes nemá hrát hlavní úlohu v hodnocení.. Ten, kdo ji využívá a kdo je s nimi v každodenním kontaktu jsou děti. A ten, kdo může tuto situaci snad nejlépe nahlédnout a ohodnotit by měl být ředitel školy. Nejen proto dávám za pravdu autorovi v předchozí reakci.(Z. Nutzovi) Možná se na první pohled zdá, že připravovaný zákon nemyslel na kvalitu. Já však vnímám, že takto může vyjít vstříc potřebám těch, o které nám ve škole nejvíce jde, přirozeným rozvojovým potřebám dětí. To oni svou spokojeností, spontánností, angažovaností, zájmem, otevřeností a rozvíjejícím se jástvím ke zralosti … osvědčují svého učitele. Bude-li atmosféra ve školství podmíněna otitulováním, pak se ani ředitelé nebudou snažit rozlišovat mezi „pro děti dobrým“ a „pro zákon vyhovujícím“. Tím nevylučuji, že do budoucna může být zaveden nový titul, např. MgK. … tedy magistr kompetencí. Kdo to ale dokáže zhodnotit ? Přál bych si, aby ve školství konečně začala skutečná humánní osvěta, nejen psaní teoretických programů a orámování akreditovanými koncepcemi. Ty navíc neschvaluje nikdo jiný, než lidé, kteří prošli starým modelem, a kteří nechtějí mít konflikt s vlastní zatuchlou zkušeností…. ehmm… „nevědomým strachem překročit vlastní stín“. Ale o tom někdy jindy. Přeji všem příjemné odpočinkové prázdniny.
Autor: Zdeněk Nutz Datum: 10. 7. 11:57 Titulek: Re: Úpadek už nastal … Odebírat reakce: Odpovědět
Autor: Jiří Gawlas Datum: 10. 7. 12:40 Titulek: To je síla.... Odebírat reakce: Odpovědět
Autor: M. Frolík Datum: 4. 7. 12:22 Titulek: souhlas s autorkou Odebírat reakce: Odpovědět
Dobrý den! Naprosto souhlasím s obsahem Vašeho článku. Považuji návrh pana poslance za úlet, který, doufám, neprojde. Jednalo by se podle mne o totální degradaci povolání učitele.
Autor: Tomáš Jurčík Datum: 4. 7. 20:50 Titulek: Jistá cesta k úpadku - nejen školství Odebírat reakce: Odpovědět
Tak nám místo rozvoje předkládají úpadek! Kam až jsme to dospěli? A někteří diskutující jsou přesvědčeni, že maturant může být lepším učitelem než vysokoškolák. Jsou stejně přesvědčeni, že týž maturant by po absolvování VŠ byl horším učitelem? To snad nikdo nemyslí vážně. Proto musíme trvat na tom, aby si každý maturant, pokud chce učit, doplnil vysoskoškolské vzdělání. Proto musíme trvat na tom, aby už do školství šlo dost prostředků na zajištění výuky po všech stránkách, tedy i zajištění kvalitních pedagogů.
Více na http://schol-methodicus.eu .
Autor: Tomáš Jurčík Datum: 4. 7. 20:54 Titulek: Re: Jistá cesta k úpadku .... Odebírat reakce: Odpovědět
Autor: obelix Datum: 7. 7. 8:11 Titulek: nechme planých plků, Odebírat reakce: Odpovědět
neboť vše řídí neviditelná ruka trhu!!!středoškolak jako kantor je ekonomicky výhodný,to neni co řešit.Malý kviz už ze současnosti:Otázka-Koho ředitel zaměstna?1.důchodce(drži hubu a je rad,občas se došoulá do hodiny a škola neplati odvody)2.maturantka(dame ji 10. a na ten rok dobre,pak vemu jinou).aprobovaný vš 20 praxe(musím mu dat 12,občas bude chtit neco přihodit,vidi mě do teho kurniku jak to tu vedu,zbavovat se ho s odstupnym,furt bude chtit neco dělat s děckama a to bude stat prachy,prostě potižista)!!!!!
tak sa sudruzi sustředte.........a odpovězte.....
Autor: blue-blues Datum: 7. 7. 23:47 Titulek: Kvalifikovaní kantoři-kde jsou? Odebírat reakce: Odpovědět
Souhlasím s tím, aby učitel byl pro svou práci co nejlépe kvalifikován -kvalita vzdělání je velmi důležitá, o tom nemusíme diskutovat. Ráda bych ale věděla, jak vyřešit situaci, kdy kvalitních i kvalifikovaných učitelů je nedostatek a ředitel školy nemá jinou možnost, než povolat kantora nekvalifikovaného. Jak již tušíte, mluvím o vyučujících cizích jazyků, konkrétně AJ. Kampak asi mizí absolventi učitelství tohoto oboru? Kdopak asi učí cizí jazyky v menších městech? Sama učím angličtinu a se svým tehdejším bakalářským vzděláním jsem byla svého času - a není to tak dávno - "nejaprobovanější" kantorkou tohoto jazyka v ZŠ v nejmenovaném krajském městě. Ostatní kolegové byli SŠ.
Autor: obelix Datum: 8. 7. 8:54 Titulek: podstatou je zhovadilost..... Odebírat reakce: Odpovědět
1.angličtinu(a jenom angličtinu) se učí všichni
2.učí se už skoro od první třídy(jsou takové případy zhovadilost)
3.angličtinářů je "přiměřený dostatek",jenom hodin aj je zbytečně mnoho a ne všichni angličtináři učí(ale to je pochopitelné)....
Autor: Ivo Forejt Datum: 8. 7. 12:25 Titulek: Stejně ve všech profesích Odebírat reakce: Odpovědět
Je známo, že neustále ubývá zubních lékařů. To je další obor, kde by se výborně uplatnil středoškolák. Vždyť ve středověku tuto práci zastával na vesnici kovář, a jak mu to šlo! I bez maturity. A tak bychom mohli pokračovat dál. Pan Bartoš může přemýšlet o rozšíření svého návrhu na všechny profese. A hned se ušetří za náklady na VŠ.
Autor: Jiří Gawlas Datum: 9. 7. 16:32 Titulek: Výborný nápad, pane Forejte, jen aby to nevzali vážně :-), někteří jsou všeho schopní... Odebírat reakce: Odpovědět
Přidej ke článku svůj názor
Přihlásit se k odběru všech příspěvků mailem
Přihlásit se k odběru zvolených příspěvků mailem
E-mail: