BRAINFREEZE
Thoughts about COMICS served cool and fresh.
Interviews
What is Brain freeze?
Why do we sometimes get headaches when we eat ice cream?

The nerves at roof of the mouth overreact to the cold temperature of the ice cream and assume that the brain must need heating. To heat the brain blood vessels swell. This is what causes the ice cream headache or as I call it ‘brain freeze’. It is estimated that 30% of the population suffer from these headaches.
Google
114397
Categorieën
Tags
E-mail

Verzoekjes, tips of huwelijksaanzoeken via deze weg kan je me mailen

decoration
Archief per berichten
19-07-2006 Reviews
Gebruik deze link als u rechtstreeks dit artikel wilt bookmarken of linken... Supreme Power (Review)
Verhaal door J. Michael Straczynski
Tekeningen door Gary Frank
Uitgegeven door Marvel / MAX in 2006

Een k ind uit de ruimte, een millionair die ‘ s nachts in een donker kostuum ronddwaalt, een Griekse Prinses, .... het is de Justice League of America!! Superman, Batman en Wonder Woman. ... Hmmmm nee, toch niet. Marvel heeft goed gekeken naar DC's bekendste Superhelden team toen ze Squadron Supreme opstarte. Nu ligt de eer bij J.Michael Straczynski om dit Superhelden team in een nieuw jasje te steken. Supreme Power is meer dan alleen maar een flauwe Rip-off, het is zelfs beter.

aren geleden stort t e er in Ameri k a een ruimteship neer, met een klein jongentje erin . E en jong koppel dat juist voorbij reed , vond het schip . Ze zijn dolblij want ze lf konden ze geen kinderen krijgen. Ze nemen het kleine ukkie mee naar huis. N iet lang daarna wordt er aan de deur gebeld. Een Navy Seal team strormt binnen en neemt de kleine mee. Het buitenaards kind wordt opgevoed volgens de American Way, in volledige afzondering. Hij krijgt de naam Mark Milton. Mark en zijn Ouders (2 Agenten van Geheime Dienst) wonen in een huis ver van de buitenwereld. Gaandeweg komen ze te weten dat Mark geen doodgewone jongen is. Hij is sterker en sneller dan gelijk wie. Hij kan schieten met zijn ogen en vliegen. Amerika ziet in hem het ultieme wapen , een geheime troef in de mouw van de president. Zodra Mark volwassen is, zet het Pentagon hem in voor militaire acties, zoals in Irak. Hij krijgt de code naam Hyperion en dient niet alleen als boegbeeld van Amerika maar vooral als schrikmiddel tegen de vijand. Maar Mark voelt zich alleen, heel alleen.

Je merkt dat Mark Milton's verhaal vrij los is gebaseerd op DC's Superman, maar dat ze er een realistische zwaai aan hebben gegeven , in de mate van het mogelijke met buitenaardse wezen natuurlijk. Maar eist hem op zoals ze hoogst waarschijnlijk ook in de echte wereld zouden doen. Alle JLA helden hebben een Squadron tegen hanger (of toch veel). Zo heb je Kyle Richmond wiens ouders omgekomen zijn toen hij jong was bij een rasictische aanslag. Kyle erft daardoor het volledige fortuin van zijn ouders. Hij is Batman's tegenpool . Alleen neemt Kyle de gedaante aan van Nighthawk om de zwarte bevolking te beschermen en komt op tegen racisme. Hij is zo fanatiek dat je hem eigenlijk ook een racist kunt noemen. Hij haat alles wat blank is.Stanley Stewart is dan weer een ander verhaal . Hij kreeg dankzij een retro-virus de gave om enorm snel te lopen. Ze noemen hem Blur omdat dat het enige is wat je te zien krijgt . Stanley is meer de jonge blitse jongen die respect heeft voor iedereen , maar graag een centje bijverdiend. Daarom loopt hij rond in gesponsorde kledij. ( doet de naam Flash je een belletje rinkelen). Z o kan ik elk lid van Squadron Supreme voorstellen maar het is veel toffer om het zelf te ontdekken.

De eerste 6 nummers van Supreme Power gaan over de personages , hun geschiedenis , hun connecties en de wereld waarin ze leven. Straczynski schrijft het zoals gewoonlijk prachtig, met soms enorm doordachte dialogen , gevolgd door korte woorden wisseling. (Zie 2 proef pagina's onderaan als voorbeeld)Langzamerhand krijg je te zien hoe Hyperion zijn eigen mening begint te vormen. Hij beseft dat het leger hem beliegd . Hij gaat de s olo toer op met natuurlijk de nodige gevolgen. We krijgen de eerste echte s uper v illian te zien , Redstone .  Hij is een seriemoordenaar die zwarte hoertjes vermoord om hen vervolgens aan stukken uiteen trekt. Ja , TREKT, want Redstone heeft dezelfde krachten als Hyperion.

Deze 18 delige inleiding naar Squadron Supreme is om van te smullen. Het is een meer volwassen Superhelden-verhaal dankzij Straczynski's geniaal gebruik van de hedendaagse fouten in de maatschappij. Vooral de volwasse en soms zieke manier van de personages trok me aan, elk personage heeft een enorm goed uitgewerkt karakter. De schrijver van de TV-Serie Babylon 5 en de comics Rising Stars en Midnight Nation laat met recht en rede zien waarom hij bij de Top 10 van comicbook schrijvers behoort. Het knappe verhaal wordt aangevuld met verzorgde tekeningen van Gary Frank en maakt van Supreme Power een knaller van een comic. Supreme Power vind je in TPB in de betere comic shop.

Het verhaal stopt niet achter nr 18 van Supreme Power. Het gaat door in 2 mini-series Supreme Power : Nighthawk en Supreme Power : Hyperion. Zij vertellen elk een verhaal waar het respectievelijke personage centraal staat. Er is ook de Squadron's versie van de Joker, namelijk WhiteFace. Een andere reeks die aanvullend is bij Supreme Power is Doctor Spectrum, deze vertelt het verhaal over Doctor Spectrum (personage gebaseerd op Green Lantern). Al deze reeksen zijn de voorlopers van de nieuwe o ngoing reeks Squadron Supreme (ook door Straczynski en Gary Frank).

Score : 8,5/10

(0 Stemmen)
19-07-2006, 20:54:25 Malkavian