Logotype för Radio- och TV-verket
  Sök i registret

Start / Press / Nyheter / 070611

2007-06-11

Nya regler för marksänd digital-TV

Regeringen har skickat ett förslag om nya regler för tillstånd för marksänd digital-TV till Lagrådet.
Förslaget går ut på att Radio- och TV-verket ska besluta om sändningstillstånd för all marksänd TV utom för public service-sändningarna. Sändningstillstånden ska gälla i sex år. Samtliga krypterade programtjänster (betal-TV-tjänster) bör kunna tas emot med ett programkort. Programföretagen ska kunna välja vem eller vilka som ska sälja deras abonnemang.

När Radio- och TV-verket ska bevilja tillstånd, ska verket ta hänsyn till att utrymmet tas i anspråk för programtjänster (TV-kanaler) som kompletterar varandra så att sändningarna som helhet kommer att tilltala olika intressen och smakriktningar, att lokala och regionala program ges utrymme och att det finns programtjänster från flera av varandra oberoende programföretag.

För att ett företag ska få sändningstillstånd ska det vara berett att samverka med övriga programföretag i tekniska frågor i syfte att främja tillgänglighet och konkurrens. Samordningen av de gemensamma funktionerna bör lösas genom överenskommelser mellan programföretagen.

De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 februari 2008. Regeringen avser att förlänga nuvarande sändningstillstånd till den 1 april 2008.

Läs Lagrådsremissen Tillstånd för digital marksänd TV här

Senast uppdaterat
2007-06-11
Senast uppdaterad av
Ulrika Köling
Symbol för en skrivareSkriv ut sidan

Startsida | Sök i registret | Om oss | Radio | Press | Publikationer & blanketter | Internet | Tv | Utredningar

Radio- och TV-verket, Box 33, 121 25 Stockholm-Globen. Besöksadress Arenavägen 55, 7 tr, Globen centrum.
Tel: 08-606 90 80, Fax: 08-741 08 70, e-post: rtvv@rtvv.se
Ansvarig utgivare: Magnus Larsson utsedd av Radio- och TV-verket. Databasens namn: www.rtvv.se