Till startsidan

Artikelarkiv
Bokhandel
EGP
Fråga pastorn
Gästbok
Kontakta oss
Länkar
Om SFF
Rigmors barnhörna
Startsida
Troendetest
Vår mission

Sök igenom SFFS artiklar:

Censur, frågor och svar av pastor Pasi Ruusila

Vi här på SFFS har haft ungefär 5000 besöker på 4 dagar, vår gästbok är full och vi har fått hundratals mejl. Vi hinner självklart inte svara på alla mejl eller kommentera alla inlägg i gästboken.

Nu är gästboken dessutom stängd och detta är ert eget fel. Ni har inte följt våra mycket enkla regler: inga personangrepp, inga svordomar och ingen satanistisk propaganda. T ex skrev signaturen CePe följande mycket sakliga inlägg: "Ni består bara av utslagna fula cp människor som inte får vara med nån annanstans... Sluta förstör för era barn, begå själmord vetja ... då kanske de får en fosterfamlj som lär dem lite vett!! hej då". Är det någon som fortfarande är förvånad över att vi lät stänga vår gästbok?

Jag tänkte dock svara på några av er frågor.

Lars: "Ni verkar inte ens kunna kristendomen. Pasi skrev följande "De verkar som om många inte har förstått att det bara finns en sann gud, nämligen Jesus Kristus." Jesus var ju guds son och ska inte Gud skrivas med stort 'g'."


Detta är en fråga som många har ställt, något som gör mig djupt bekymrad då det tyder på ytterst dåliga kunskaper i kristen teologi. Jesus var både Gud och Guds son. Enligt den sk. treenigheten har Gud tre olika "personligheter" (grek. persona) nämligen Gud fader, Sonen och den Heliga Anden. Om vi jämför Gud med vatten så blir det hela lite enklare. Vatten kan uppträda i tre olika tillstånd (vatten, is och ånga) samtidigt som den kemiska formeln inte förändras (H2O). Så är det även med Gud. Det är dock viktigt att poängtera att Gud fader, Sonen och den Heliga Anden likväl är skilda individer.

Ordet 'gud' skrivs med stort 'g' då det är ett personnamn. T.ex. Det finns bara en sann gud (gudom) nämligen Gud (den kristna guden).

Linda: Jag undrar bara om Melodifestivalen var så depraverande och satanistisk... varför sitta uppe och titta på den i tre timmar?

Pastor Fredrik såg det som nödvändigt i förebyggande syfte. För att förhindra ondskan måste man ibland tränga djupare in i den än vad man egentligen vill.

Kicki: Svart magi utövas av folk som använder magi i rent egoistiskt syfte. Vit magi däremot utövas för att hjälpa andra och sysslar någon med magi i asatrosamfundet är det isåfall för att hjälpa sina medmänniskor.

Det går inte att dra en gräns mellan svart och vit magi. All magi är av ondo. Enligt kristen teologi är magi tillsammans med en perverterad sexualitet den vanligaste inkörsporten till djävulsdyrkan och ockultism. Läs 1 Sam. 28:13-20, där framgår det tydligt att en sann kristen inte skall befatta sig med den ockulta andliga världen. Varför är då bibeln så kategorisk på denna punkt? Helt enkelt därför att denna andliga verklighet är skenvänd - jämfört med Verkligheten själv, Gud och hans ord. Med andra ord: Inte varje form av andlighet är bra! Tvärtom, vissa former av andlighet kan åter öppna portarna på vid gavel för mörkrets och vidskepelsens krafter. En andlighet utan etik och sanningskriterier är lika farlig som elektricitet utan kunskap och försiktighetsåtgärder!

Anna: Vet ni inte att JESUS var just det JUDE. Den kristna guden ÄR även den JUDISKA guden. Både islam och kristendomen har judendomen att tacka för att de överhuvudtaget existerar. Tycker att ni ska skämmas ordentligt. Om ni anser att judendom är nån sorts satanism så är även kristendomen det.

Jesus föddes mycket riktigt i en judisk kontext och man kan därför också påstå att han var jude samtidigt som det likväl är rätt att hävda motsatsen. Detta eftersom judendomen är lika mycket en social tillhörighet som en religion. Det Jesus undervisade om var inte judendomen utan kristendomen. Han kom för att uppfylla den judiska lagen, något han också gjorde.

Varken islam eller kristendomen har judendomen att tacka för sin existens. Endast kristendomen är grundad av Gud.