Till startsidan

Artikelarkiv
Bokhandel
EGP
Fråga pastorn
Gästbok
Kontakta oss
Länkar
Om SFF
Rigmors barnhörna
Startsida
Troendetest
Vår mission

Sök igenom SFFS artiklar:

Mission och socialt ansvar

SFF har sedan starten 1952 skickat iväg över 40 missionärer till Afrika. Vi här i Sundsvall kan stolt meddela att vi tillsammans med vår systerförsamling i Tammerfors nyligen skickade två missionärer till Tanzania (mer om detta nedan).

Två vanliga frågor som man som kristen brukar få är varför mission är så viktigt och varför det missioneras så lite i Sverige. Låt oss börja med den första frågan för att sedan avverka den senare.

Missionens grund och mening
All kristen mission bygger från grunden på den s.k. missionsbefallningen: "Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: 'Mig är given all makt i himmelen och på jorden. Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döp dem i Fadern och Sonens och den helige Andes namn, lär dem att hålla allt vad jag har befallt eder. Och se, jag är med eder alla dagar intill tidens ände.'" (Mat 28:18-20) Det är alltså Kristus världsherravälde som är missionens grund. Denna tanke går som en röd tråd genom hela NT. Med Kristus är profetierna uppfyllda, frälsningsverket är fullbordat; nu är tiden kommen att alla folk skall få höra höra det glada budskapet (evangelium) och göras till lärjungar. Paulus vidarutvecklar denna tanke i Rom. 9-11. Dessutom är missionen en fortsättning på Jesus gärningar i världen - "Såsom Fadern har sänt mig, sänder jag eder" (Joh.20:21) Det är viktigt att poängtera att missionen bygger på missionsbefallningen, vilken verkligen är en befallning. Det är således varje kristens plikt att verka för missionen - som kristen kan du inte "välja bort" missionen, utan du måste ta ditt ansvar. Tänk på att Jesus pinades och dog på korset också för dina synder skull.

Som vi har sett är missionen en befallnig från Kristus, och dess grundfunktion är helt enkelt att frälsa mänskligheten. Varje frälst individ är en räddad individ. Med Jesus som grund kan du inte falla. Vem vill att ens nästa skall brinna i helvetet? Att vara kristen är inte att vara religiös - att vara kristen är att vara människa, sann människa.

På slutet av 30-talet fick den internationella missionen en ny inriktning - nu var det inte längre så viktigt att frälsa folk, utan det viktiga var det sociala arbetet (starta dammprojekt, bygga vägar, etc.). Vi inom SFF anser att detta är en felaktig väg att gå - det viktigaste är självklart spridandet av Kristi budskap. Allt annat måste få en underordnad roll. Hur många blir frälsta genom ett väggbygge? Vi skall vara världens salt!

Mission i Sverige
Det är en myt att det inte missioneras i Sverige. Detta är det första vi måste konstatera. De flesta kristna i Sverige missionerar dagligen - genom sitt handlande och leverne visar de upp en allternativ livsstil, en livsstil som leder till evigt liv. Att sedan många väljer att inte följa vårat exempel är bara att beklaga, men vi får inte ge upp. Vi måste visa att det är inom den kristna gemenskapen som det verkliga livet finns. SFF skickar varje år ut mer än 30 000 kristna brev till slumpvis utvalda svenskar, av dessa får vi svar av ca 10%.

Det andra vi måste konstatera är att alla svenska känner i större eller mindre utsträckning till det kristna budskapet, att majoritetet sedan väljer att förkasta det är sorgligt men sant. De har dock gjort sitt val. I Afrika är det fortfarande många som aldrig har hört talas om Jesus Kristus, och vi måste se till att dessa individer också får en chans till ett nytt liv. Det är därför vi inom kristenheten satsar så mycket energi på missionen i just Afrika - vidare är det viktigt att se till så att Islam expension stoppas i de afrikanska länderna.

SFF och Polenprojektet
SFF har startat ett projekt där vi försöker hjälpa våra fattiga grannar i Östeuropa. Under kommunismen var sann kristendom förbjuden och många blev till martyrer i kampen mot Satan. Nu när kommunismen har försvunnit ser vi det som vår plikt att hjälpa till i återuppbyggnandet.

SFF:s avdelningar i Sundsvall och Stockholm har gemensamt valt att satsa på Polen. Våren 1998 skickade vi en lastbil full med biblar till Warszawa, något vi skall försöka upprepa så snart vi bara kan.


       Lastbilen "Paulus" påväg till Polen med biblar,
våren 1998

Förutom dessa biblar skänkte vi flera hundra pappersänglar till de fattiga polska barnen. Dessa änglar, vilka mottogs med stor glädje, hade barnen i vår ungdomsavdelning själva knåpat ihop.Vi var många som fick tårar i ögonen när vi såg hur ömt de polska barnen vårdade dessa änglar - ibland kan det lilla betyda så mycket!

SFF Sunsvalls missionärer i Tanzania
I samband med församlingens tioårs-jubileum beslutade vi att skicka ut våra första missionärer - Mats och Lisa Karlsson skickades till Tanzania för sprida ljuset.

Tanzania ligger i Östafrika och har ungefär 29,5 milj. invånare (1999) varav ca 40% är kristna, 33% muslimer och 23% tillber inhemska stamgudar. Huvudstaden är Dar-es-Salaam med 1.4 milj. invånare och de officiella språken är swahili och engelska.

Mats och Lisa missionerar främst i staden Korogwe vilken ligger ungefär 100 km från kusten längs floden Pangani or Ruvu. Enligt Mats rapporter går missionen bra; man har redan lyckats organisera en enkel bibelskola för både vuxna och barn. Tre familjer har också blivit frälsta. Vi kan bara tacka Gud!

Om allt går väl återkommer Mats och Lisa till Sverige någon gång under 2001. Jag hoppas att ni inte kommer att glömma Mats och Lisa i era förböner.


 

 

 

 





Sponsored LinksYour Ad Here