Till startsidan

Artikelarkiv
Bokhandel
EGP
Fråga pastorn
Gästbok
Kontakta oss
Länkar
Om SFF
Rigmors barnhörna
Startsida
Troendetest
Vår mission

Sök igenom SFFS artiklar:

Några frågor och svar av pastor Pasi Ruusila

Som ni säkert har märkt hinner vi tyvärr inte svara på alla mejl. Här har jag valt ut några ganska typiska funderingar. Jag har tagit mig friheten att rätta stavfel, etc.

Globi the man: Om Gud nu finns och är så god och snäll som det står i bibeln, struntar han då inte ifall vi vill tro på nån annan gud eller om vi vill onanera, ta droger och ha sex med okända människor? Bara vi mår bra och inte skadar nån annan människa?

taipan009: Vad anser ni om en 16-åring som har sex eller "festar"? Är allt som gör livet värt att levas en synd? Det kan inte vara så att man ska plågas igenom livet för att få komma till himlen, eller?

Det är säkert många som har liknande funderingar och det är därför jag väljer att svara på just dessa mejl. Först av allt måste vi konstatera att Gud aldrig struntar i dig! Gud älskar dig och han gör allt för att hjälpa dig genom livet. Det är därför han inte vill att du skall synda, då det för dig bort från honom. Utan Gud är du inte hel som människa, utan Gud mår du inte bra. Det som kan tyckas vara omständligt och onödigt är inte det.

Då det bara finns en sann gud är det inte så konstigt att vår Herre blir bekymrad när du t.ex. tillber Oden. Det är därför Herren lär oss att: "Du skall inga andra gudar hava jämte mig." (2 Mos. 20:3) Att tillbe en avgud leder dig ju bort från frälsningen.

Allt som skadar kroppen motarbetar Herrens vilja, då din kropp är den Heliga Andens tempel. När du t.ex. tar droger skadar du dessutom inte bara dig själv, utan även dina anhöriga

Guds godhet tillåter honom inte att strunta i dig!.

T. Fransson: När jag läser det ser jag tydligt att ni inte gillar kommunister [Jonas Eeks artikel om "Att strida för Herren", min anm.]. Jag som kommunist tror på människans överlägsenhet och har alltid sagt att den dagen jag slutar vara kommunist är den dagen jag har tappat tron på människan? Vad är det för fel på kommunism? Jo visst... Många kommunister är emot religion. Men förutom det? Är inte det en vacker dröm med en världsstad där alla kämpar för varandra. Där ingen suger ut varandra. Och så är det i dagens värld.

Den kristna teologin betonar frälsning genom tron på Jesus Kristus - alla människor är i behov av denna frälsning, då vi tack vare arvssynden är fallen sedan födseln. Frälsningen innebär syndernas förlåtelse, pånyttfödelse och rättfärdiggörelse. Människan är således inte överlägsen utan syndig och svag!

Kommunismen har ersatt Bibels lära med egna dogmer. Istället för att dyrka Gud tillber man sig själv! Materialismen är en skapelse av Satan och varje ateist blir till en marionett i Satans planer.

I Sovjetunionen mördade Lenin och Stalin fler miljoner oskyldiga människor. Kristendomen förtrycktes och präster mördades på löpande band. Gud kunde dock inte i långa loppet tillåta denna ondska och idag är kommunismen nästan helt död.

SFFS eget band - Evangeliska Gitarr Pojkarnas (EGP) - har skrivit en låt om just detta:

Fallet Polen
I denna värld finns så mycket nöd
Hungriga barn och folk som dör
Krig och svält råder ännu här
Varför all denna missär?

I fallet Polen svaret är lätt
Kommunismen var inte rätt
Alla kristna fick dölja sin tro
Jesus, låt det åter bliva ro

Åh, herre Jesus lägg din hand
Över detta raserade land

Halleluja, frälsaren till sist kom
Stannat för att aldrig vända om
Halleluja, vi lovsjunger Ditt namn
Nu Polen vilar i Din trygga famn

Hotet vilar fortfarande så tung
Men vi litar på dig du allas kung
Våra böner nu du givit svar
Ve den ondska som är kvar

Åh, herre Jesus lägg din hand
Över detta raserade land

(c)-1997 EGP

J. Öhlén: Intresset för ockultism och magi har fått ett stort genombrott i västvärlden och framför allt i Sverige och störst av alla dessa grupperingar är den mörkmagiska organisationen Dragon Rouge. Vad har ni för åsikter om dessa och vad skulle ni vilja kunna göra åt t ex just Dragon Rouge?

Nils Hagman svarar:

All form av ockultism är av ondo! Dessvärre får allt fler grupperingar fäste i Sverige: Ordo Templi Orientis, Temple of Set, etc. Genom internet, serietidningar, hårdrock och rollspel lockas ungdomen till Satans armé. Vi inom SFFS försöker så gott vi kan bjuda motstånd. Vi samarbetar t.ex. med organisation Kristen Kamp som redan har lyckats stänga 12 st satanistiska hemsidor.

Just Dragon Rouge ser vi som en relativt ofarlig variant av ockultism. Medlemmarna är till största del förvirrade barn med bristande självförtroende. De har blivit svikna av vuxenvärlden och de gör allt för att få uppmärksamhet. Jag tror inte att de menar illa (tillskillnad från t.ex. asatroende och satanister). Dragon Rouge sysslar inte med riktig magi, utan de svärmar mest för Atlantis och dylika mytiska platser. De finns alla i mina böner!

Se följande artiklar för mer information om satanism och ockultism:
Djävulsmässa med präster på kristen mark!
GoatDemon Society - ondskefull djävulsdyrkan
Asatro och nyhedendom